Bent u nog mee met de kromkrommertijd?

   05/09/2019

Nu de vakantieverhalen verteld en gedeeld zijn met familie, collega's en Facebook, de vakantiekiekjes ergens op de harde schijf staan en  de zonnecrème opgeborgen is, duiken we stilaan terug in de dagdagelijkse realiteit. Mogen we daarbij toch een laatste keer terugblikken op de voorbije maanden op vlak van informatie en nieuws?

Het wordt er namelijk niet makkelijker op in onze geglobaliseerde wereld. De wereld blijft draaien. Nieuwsfeiten gaan niet met vakantie. Journalisten doen dat wel. De vraag is wat er dan wel op uw bord werd geserveerd qua actualiteit. Een greep uit de korf:

  • The morning after van de verkiezingen:  de pogingen (of net niet) om regeringen te vormen, de grote bedragen die extreem-rechts inzetten om te adverteren op Facebook, ...
  • Pukkelpop: het boegeroep of de aanval op de klimaatactivisten en de discussie over welke vlag welke lading dekt?
  • De Amazone in vuur en vlam: een geglobaliseerde rampenfilm waar CO2, grootgrondbezitters, inheemse volkeren, politiek én uw biefstuk een rol in spelen…
  • Hongkong: 1,7 miljoen mensen - of bijna een kwart van de bevolking – die op straat komen om hun democratie te verdedigen.
  • De Brexit: is het een deurenkomedie of een staatsgreep? Kan u eerlijk waar nog volgen wat daar precies gebeurt?  
  • De digitale (r)evolutie: de app Tiktok die piepjonge consumenten in het vizier heeft, Chinese inmenging in onze privacy, de rol van Cambridge Analytics in het Brits referendum….
     

Kortom de uitdagingen voor de doorsnee lezer/burger/consument worden er niet kleiner op. Er is duidelijk werk aan de winkel voor het onderwijs, het middenveld, vormingswerkers, ouders en begeleiders van kinderen, jongeren én volwassenen.

De cruciale vraag is: "Hoe kan een mens omgaan met die stroom van (des)informatie"? Het antwoord is niet makkelijk of éénduidig. Hopelijk heeft u tijdens de vakantie de tablet en gsm kunnen opbergen en een paar boeken verorberd. En bent u op die manier mentaal tot rust gekomen en werd uw verbeelding aangewakkerd. Verbeelding is namelijk een uitstekend middel om wat krom is in 'de realiteit' weer wat recht trekken in ons hoofd. Of zoals auteur Alessandro Baricco in 'The Game’ schrijft: "ontdoe de realiteit van de feiten, en wat er dan overblijft is storytelling".

We willen met LINC blijven inzetten op 'meervoudige geletterdheid' om verhalen, informatie en nieuws proberen te  begrijpen. De Week van de Geletterdheid die deze week begint, is een uitstekende  gelegenheid om hierbij stil te staan.
 
Paulo Freire1 en Ivan Illich2 zeiden het al meer dan 50 jaar geleden: "De mens moet constant de vervreemde werkelijkheid trachten te ontcijferen". Dat is voor ieder van ons een dagelijkse strijd én een mensenrecht. Blijven lezen!
 
 
Door: Dirk Bocken, Coördinator LINC vzw, 0493 40 09 07
 
 
1. Paulo Freire Paulo Freire (1921-1997) was een Braziliaans onderwijshervormer, hoogleraar, pedagoog en andragoog.
2. Ivan Illich (1926 - 2002) was Oostenrijks-Amerikaans-Mexicaans-Duits publicist, denker, priester en "radicaal humanist").