Op C@FE

   30/10/2019

´Door jullie is mijn drempelvrees weggenomen´ deelde één van de vele C@FE-bezoekers. Het was niet de eerste keer dat we complimenten kregen, maar dit was er boenk op. Met het C@FE willen we zo laagdrempelig mogelijk bezoekers helpen met hun mediawijze vragen. En dat werkt! De enige ingrediënten: koffie, wat stoelen en een paar enthousiaste digiweten.

::: Koffie en meer  :::

´Mag ik hier gewoon even komen luisteren?´ - Door in de zeteltjes bij ons koffiestandje plaats te nemen, raken mensen met elkaar in gesprek en komen de vragen bovendrijven. Bij ieder zitje staat een gespreksstarter of een opdrachtenkaartje, om van start te kunnen gaan. De digiweten pikken in op die gesprekken en gaan samen met de deelnemers op zoek naar oplossingen.

Simpele problemen kunnen grote gevolgen hebben. Zo ontmoeten we tijdens een C@FE een oudere man, die een abonnement wil bestellen bij De Lijn. Dat kan enkel via hun website en dus via online bankieren. Deze meneer slaagt daar niet in, waardoor hij geen Lijn-abonnement kan afsluiten. Gevolg: de man gaat niet of minder vaak met de bus en ziet zijn leefwereld dus drastisch verkleinen. ´Ik voel me soms zo in de steek gelaten´, vertrouwt hij ons toe. Dat sentiment pikken we vaak op bij deelnemers. Ze vinden geen uitleg die ze begrijpen en weten ook niet aan wie ze iets kunnen vragen. ´Mijn zoon heeft daar geen tijd voor´ of ´mijn dochter wordt zo ambetant, omdat ik het niet begrijp´. 

Vergis je niet, de bezoekers van het C@FE zijn niet alleen gepensioneerden. We ontmoeten ook veel ouders, met vragen over het online gedrag van hun kind. Zo ontmoetten we een moeder, die zich afvroeg welke vloggers haar kinderen mogen kijken en hoe je dat kunt instellen. Daarnaast komen veel mensen met privacy vraagstukken naar het C@FE. Zo ontmoetten we een man, die zich afvroeg: hoe werken die cookies nu precies? 

::: Digitale vragen :::

Tijdens het C@FE horen we doorgaans vragen rond drie grote thema's terugkomen: 

  • Media-opvoeding
  • Privacy & nepnieuws 
  • Het instellen van functies

De vragen over media-opvoeding, privacy en nepnieuws genereren we meestal zelf, aan de hand van de gesprekstarters en opdrachtenkaarten. Tijdens C@FE's in het weekend en in combinatie met andere activiteiten komen deze vragen vaker naar boven. Dit zijn mensen, die niet direct een probleem ervaren, maar wel geïnteresseerd zijn en zich tijdens het gesprek vragen beginnen stellen. 

De vragen over de instellingen komen van nieuwe tablet- en smartphone-gebruikers. Omdat deze devices op zich makkelijk te navigeren zijn, komen er weinig vragen over knoppenkennis. Wel over hoe je de melding van een app afzet, een Facebook-profiel verwijdert of een PDF-bestand bekijkt. Al die vragen gaan over dingen die doorgaans éénmalig ingesteld moeten worden. 

::: Digiweten :::

Het C@FE bestaat niet zonder zijn digiweten. Naast een lekker kopje koffie en een gezellige babbel, beantwoorden ze ook nog eens alle vragen. Alleen kun je alle vragen doorgaans niet aan, dus werken we met 2 digiweten. Eentje maakt korte rondes, schenkt koffie bij en beantwoord korte vragen. De andere gaat dieper in op bepaalde vragen. De les die we leerden, hoe meer digiweten hoe beter. 

De digiweten weten niet alles. Dat kan natuurlijk niet, wel zoeken zij mee naar oplossingen en zoeken ze (ter plekke) informatie op. Deelnemers die een eigen device meebrachten,  helpen we ook direct op hun eigen toestel. Zeker bij vragen over instellingen zijn de mensen hierdoor het meest geholpen. We zorgen ervoor dat we veel materiaal van experts bij hebben, om te kunnen inspireren. 

Tijdens voorbije C@FE’s leerden onze digiweten enkele lessen, die ze graag delen:  

  1. Een vraaggestuurde aanpak, zorgt ervoor dat deelnemers zich gehoord voelen en tevreden naar huis gaan.
  2. Veel materiaal meenemen als trigger, lokt gesprek uit en gesprek lokt vragen uit. 
  3. We werken met vragen en gesprekstechnieken om de gewenste gesprekken op te roepen. (Vooral bij media-opvoeding.)
  4. We trekken erop uit met jonge digiweten (tussen 18 en 35). Bij vragen rond instellingen, kunnen zij die bijna altijd meteen beantwoorden omdat ze de tijd durven nemen om even te zoeken. 

Heb je zin gekregen om ook aan een C@FE te boeken of zelf op te starten? Nodig ons vrijblijvend uit voor een babbel.

Contact - kenneth.schenning [at] linc-vzw.be // 0493 40 09 07