Samenwerken aan de bib van de toekomst

   17/10/2024

De tijd dat mensen enkel naar de bibliotheek gingen om boeken te lenen, ligt achter ons. Tegenwoordig heeft de bibliotheek een bredere maatschappelijke rol: het is een plek die burgers inspireert, versterkt en met elkaar verbindt. Maar hoe ervaren bibliotheken deze nieuwe rol? En waar is er nood aan extra ondersteuning? LINC organiseerde een rondetafelgesprek om daarover in dialoog te gaan met bibliotheekmedewerkers en vertegenwoordigers van koepelorganisaties.

De nood aan opleiding en professionalisering

Een grotere maatschappelijke rol voor bibliotheken, brengt ook een ruimer takenpakket voor bibliotheekmedewerkers met zich mee. Het personeel van een bibliotheek zet zich dagelijks in om bezoekers te helpen met uiteenlopende vragen. Een basiskennis over voorlezen en digitale vaardigheden is hierbij essentieel.

Bij LINC merken we dat er vraag is naar workshops voor bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers. Workshops rond meervoudige geletterdheid bieden medewerkers de kans om zich voortdurend bij te scholen. Het verbreedt hun eigen kennis en vaardigheden, zodat ze die kunnen overdragen aan collega’s en bezoekers.

Samen sterk: krachten bundelen

Bibliotheken in Vlaanderen zetten zich op allerlei manieren in om hun maatschappelijke rol te vervullen, maar er ontbreekt een overzicht over wat er in andere bibliotheken gebeurt. Het delen van succesvolle initiatieven, kennis en netwerken kan veel opleveren. Regelmatig samenkomen om ervaringen uit te wisselen, creëert een draagvlak om uitdagingen en kansen beter aan te pakken. Dit versterkt bibliotheken in hun rol als ontmoetingsplaats voor burgers. 

Met LINC willen we die onderlinge samenwerking bevorderen. We willen in dialoog gaan met bibliotheekmedewerkers en organisaties die hen ondersteunen. Op die manier stemmen we ons aanbod beter af op de noden van de sector, steeds met onze missie in het achterhoofd. 

E-inclusie vormt uitdaging voor bibs

Bibliotheken spelen vandaag de dag een sleutelrol om e-inclusie te bevorderen. Dit brengt diverse uitdagingen met zich mee. Veel burgers kloppen aan bij de bibliotheek met digitale vragen of maken er gebruik van de digitale infrastructuur. Bibliotheekmedewerkers worden daarbij gevraagd om bezoekers wegwijs te maken in de digitale wereld. Dit vereist niet alleen de juiste kennis, maar ook voldoende personeel en middelen.

LINC kan met haar aanbod een draagvlak creëren voor bibliotheken. Dienstverlening in vorm van uitleenmodules en workshops gericht op bezoekers van de bibliotheek verlichten het werk van bibliotheekmedewerkers. Ook deze activiteiten willen we in co-creatie realiseren.

Geletterdheid in de kijker zetten

Bibliotheken kunnen inhaken op campagnes die inzetten op leesplezier en e-inclusie. Organisaties zoals Iedereen Leest en Mediawijs organiseren themaweken zoals de Voorleesweek en Digitale Week om meer aandacht te genereren, maar de interesse zou het hele jaar door moeten bestaan. LINC wil dan ook blijvend inhaken op deze campagnes, maar zich daarnaast onderscheiden door gerichte acties op te zetten. Zo kunnen we meervoudige geletterdheid permanent op de maatschappelijke agenda plaatsen.

Conclusie: de bibliotheek als plek van verbinding en kennis

De bibliotheek van de toekomst is veel meer dan een plek om boeken te lenen. Het is een plaats waar mensen samenkomen, leren en zich kunnen bekwamen, zowel op het gebied van leesbevordering als digitale vaardigheden. Om deze rol optimaal te vervullen, is het belangrijk dat bibliotheekmedewerkers levenslang leren en dat er een sterk netwerk van samenwerking en kennisdeling ontstaat.

Met de juiste ondersteuning en middelen kunnen bibliotheken blijven bijdragen aan een inclusieve en geletterde samenleving, nu en in de toekomst. Met LINC zullen we er alles aan doen om ook in de volgende beleidsperiode een betrouwbare partner te zijn. Opdat burgers op basis van meervoudige geletterdheid kritisch en verbonden deel te nemen aan de samenleving.